Pitanja i odgovori

OPĆENITO

Prihvatljivost PDV-a i dvostruko financiranje

U skladu sa odredbama članka 64. stavka 1. točke c) Uredbe (EU) 2021/1060 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2021. o utvrđivanju zajedničkih odredaba o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu plus, Kohezijskom fondu, Fondu za pravednu tranziciju i Europskom fondu za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu te financijskih pravila za njih i za Fond za azil, migracije i integraciju, Fond za unutarnju sigurnost i Instrument za financijsku potporu u području upravljanja granicama i vizne politike (SL L 231, 30.06.2021.), porez na dodanu vrijednost (PDV) je neprihvatljiv trošak, osim:

  • za operacije čiji je ukupni trošak niži od 5.000.000,00 eura (uključujući PDV)
  • za operacije čiji ukupni trošak iznosi 5.000.000,00 eura ili više (uključujući PDV) ako se ne može osigurati njegov povrat u okviru nacionalnog zakonodavstva o PDV-u

Primjerice, korisnik čija je ukupna vrijednost operacije (prihvatljivih i neprihvatljivih troškova) manja od 5.000.000,00 eura (uključujući PDV) bez obzira što je korisnik u sustavu PDV-a i može osigurati njegov povrat, ostvaruje pravo na potporu i na iznos PDV-a, ako u sklopu podnošenja Zahtjeva za potporu uvrštava i PDV-a kao prihvatljiv trošak za sufinanciranje.

Nadalje, u skladu sa tumačenjem Europske komisije, predmetna iznimka koja je uvedena kao mjera pojednostavljenja za nacionalna tijela i korisnike, ne dovodi do dvostrukog financiranja iz proračuna Europske unije jer to ne bi dovelo do toga da se isti troškovi dva puta financiraju iz proračuna Europske unije. Točnije, prema tumačenju Europske komisije, kao rezultat ove mjere pojednostavljenja, države članice mogu dopustiti korisnicima operacija s ukupnim troškom do 5.000.000,00 eura (uključujući PDV) povrat PDV-a (na nacionalnoj razini) i tražiti ga od Europske komisije kao prihvatljiv izdatak u okviru operacije.

Da li je moguća nabava opreme/uređaja od poduzeća čiji je vlasnik i/ili direktor i/ili prokurist ujedno i zaposlenik korisnika koji se prijavio na mjeru koja se financira u okviru Programa za ribarstvo i akvakulturu Republike Hrvatske za programsko razdoblje 2021.-2027.?

U skladu sa odredbama članka 64. stavka 1. točke c) Uredbe (EU) 2021/1060 Europskog parlamenta i Vijeća od 24. lipnja 2021. o utvrđivanju zajedničkih odredaba o Europskom fondu za regionalni razvoj, Europskom socijalnom fondu plus, Kohezijskom fondu, Fondu za pravednu tranziciju i Europskom fondu za pomorstvo, ribarstvo i akvakulturu te financijskih pravila za njih i za Fond za azil, migracije i integraciju, Fond za unutarnju sigurnost i Instrument za financijsku potporu u području upravljanja granicama i vizne politike (SL L 231, 30.06.2021.), porez na dodanu vrijednost (PDV) je neprihvatljiv trošak, osim:

  • za operacije čiji je ukupni trošak niži od 5.000.000,00 eura (uključujući PDV)
  • za operacije čiji ukupni trošak iznosi 5.000.000,00 eura ili više (uključujući PDV) ako se ne može osigurati njegov povrat u okviru nacionalnog zakonodavstva o PDV-u

Primjerice, korisnik čija je ukupna vrijednost operacije (prihvatljivih i neprihvatljivih troškova) manja od 5.000.000,00 eura (uključujući PDV) bez obzira što je korisnik u sustavu PDV-a i može osigurati njegov povrat, ostvaruje pravo na potporu i na iznos PDV-a, ako u sklopu podnošenja Zahtjeva za potporu uvrštava i PDV-a kao prihvatljiv trošak za sufinanciranje.

Nadalje, u skladu sa tumačenjem Europske komisije, predmetna iznimka koja je

Korisnik je dužan osigurati nepostojanje sukoba interesa s izvođačima radova i/ili ponuditeljima/dobavljačima roba i/ili usluga koji su predmet ulaganja odnosno nepostojanja ostalih slučajeva sukoba interesa.

Sukob interesa podrazumijeva svaki slučaj koji utječe na sposobnost ponuditelja da dostavi objektivnu i nepristranu ponudu i svaki razlog povezan s mogućim ugovorima u budućnosti ili konflikt s drugim prošlim ili sadašnjim obvezama ponuditelja te svaki drugi slučaj u kojem je ugrožena nepristrana i objektivna provedba operacije zbog obiteljskih, emotivnih, političkih ili nacionalnih razloga, ekonomskog interesa ili drugog izravnog ili neizravnog osobnog interesa.

Situacija u kojoj je vlasnik i/ili direktor i/ili prokurist tvrtke od koje se planira nabaviti opremu ujedno i zaposlenik korisnika koji se javio na mjeru smatra se sukobom interesa i trošak navedene opreme nije prihvatljiv trošak (za isti se ne može ostvariti potpora) u okviru mjera Programa za ribarstvo i akvakulturu Republike Hrvatske za programsko razdoblje 2021.-2027.

Mogućnost kupovine opreme/uređaja/dijelova koji su predmet potpore prije objave natječaja za dodjelu potpore

Razdoblje prihvatljivosti troškova se definira pravilnikom i/ili natječajem za pojedinu mjeru. Ako je pravilnikom i/ili natječajem razdoblje prihvatljivosti troškova propisano i prije objave natječaja i podnošenja zahtjeva za potporu, oprema/uređaji/dijelovi koji su predmet potpore se mogu kupiti prije objave natječaja, no operacija ne smije biti fizički završena ili u cijelosti provedena u trenutku podnošenja Zahtjeva za potporu.
Fizički dovršena ili u cijelosti provedena operacija je operacija u okviru koje su radnje/aktivnosti koje vode do rezultata u potpunosti provedene, neovisno o tome jesu li izvršena sva plaćanja vezana uz tu operaciju, pri čemu se operacijom smatraju sve aktivnosti i troškovi u okviru jednog Zahtjeva za potporu.
Na primjer, ako korisnik podnosi Zahtjev za potporu kojim su obuhvaćene aktivnosti koje su već fizički dovršene (npr. oprema je kupljena, ugrađena i stavljena u funkciju), treba istim Zahtjevom obuhvatiti i aktivnosti koje nisu provedene prije podnošenja, a da bi i već nastali troškovi i provedene aktivnosti mogle biti prihvatljive.

Da li postoje potpore za pokretanje poslovanja ili za novoosnovane obrte koji planiraju obavljati gospodarski ribolov?

U okviru Programa za ribarstvo i akvakulturu Republike Hrvatske za programsko razdoblje 2021.-2027. ne postoje posebne potpore namijenjene za pokretanje poslovanja ili za novoosnovane obrte koji planiraju obavljati gospodarski ribolov. Međutim, postoje mjere u kojima korisnik može biti novoosnovani obrt sa djelatnošću ribolova, pod uvjetom da ima povlasticu za gospodarski ribolov na moru te da su ispunjeni ostali uvjeti prihvatljivosti, propisani za pojedinu mjeru, kao što su na primjer uvjeti vezani za ribarsko plovilo.

Postupci i obveze s predmetom ulaganja nakon isteka pet (5) godina od zadnje primljene uplate potpore

Korisnik predmet ulaganja ne smije prodati, koristiti protivno svrsi za koju je namijenjeno, dati u najam ili dati na bilo koje drugo raspolaganje i korištenje drugim pravnim ili fizičkim osobama najmanje pet (5) godina od zadnje primljene uplate financijskih sredstava. Nakon isteka pet (5) godina od zadnje primljene uplate sredstava korisnik nema obvezu pridržavati se odredbe u pogledu prodaje odnosno korištenja ulaganja protivno svrsi za koju je namijenjeno.
Uz navedenu obvezu, postoje i dodatne obveze ovisno o operaciji za koju je potpora isplaćena. Za operaciju koja obuhvaća ulaganje u infrastrukturu ili proizvodno ulaganje, korisnik ne smije premjestiti proizvodne aktivnosti izvan regije razine NUTS 2 u kojoj je za operaciju primljena potpora u razdoblju od pet (5) godina od završnog plaćanja. Također, ako se potpora dodjeljuje u pogledu ribarskog plovila, korisnik ribarsko plovilo koje je predmet potpore ne smije prenijeti izvan Europske unije niti mu smije zamijeniti zastavu izvan Europske unije tijekom razdoblja od najmanje pet (5) godina od zadnje primljene uplate financijskih sredstava. Dodatno, ako se radi o plovilu koje obavlja ribolov na kopnenim vodama, isto mora djelovati isključivo na kopnenim vodama tijekom pet (5) godina nakon završnog plaćanja sredstava korisniku.

Mjera I.4. “Prva kupnja plovila za mlade ribare”

Da li je prihvatljiv trošak prve kupnje novog ribarskog plovila?

Mjera I.4. „Prva kupnja plovila za mlade ribare“ ne odnosi se na kupovinu novog plovila, već kupovinu postojećeg ribarskog plovila koje je već u ribarskoj floti, i to pod uvjetom da predmetno ribarsko plovilo pripada segmentu flote za koji je u najnovijem izvješću o ribolovnom kapacitetu iz članka 22. stavka 2. Uredbe (EU) br. 1380/2013 utvrđeno da je uravnotežen s ribolovnom mogućnostima, da je opremljeno za obavljanje ribolovnih aktivnosti, a što podrazumijeva da ima važeću povlasticu za obavljanje gospodarskog ribolovu na moru, da je sposobno za plovidbu u skladu sa Pomorskim zakonikom, u trenutku podnošenja Zahtjeva za potporu ili isto mora biti ispunjeno do podnošenja Zahtjeva za isplatu, da nije duljine preko svega veće od 24 metra, da je upisano u Registru ribarske flote Republike Hrvatske najmanje tri kalendarske godine koje prethode godini podnošenja Zahtjeva za potporu u slučaju plovila koje obavlja mali priobalni ribolov te najmanje pet kalendarskih godina za ostala ribarska plovila, kao i da nije upisano u Registru ribarske flote Europske unije više od 30 kalendarskih godina koje prethode godini podnošenja Zahtjeva za potporu.

Da li se mjera I.4. „Prva kupnja plovila za mlade ribare“ odnosi i na ribolov na kopnenim vodama?

U okviru mjere I.4. „Prva kupnja plovila za mlade ribare“ prihvatljiva je kupnja ribarskih plovila koja djeluju u segmentu gospodarskog ribolova na moru. Drugim riječima, predmetna potpora se ne odnosi na gospodarski ribolov na kopnenim (slatkim) vodama.

Mjera I.8.20. “Zaštita zdravlja, sigurnost i energetska učinkovitost”

Koji su postupci i obveze kod preinake ribarskog plovila radi funkcionalnosti i hidrodimanike, npr. smanjenje kabine plovila te podizanje pramca broda?

Kod preinake ribarskog plovila potrebno se obratiti Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u čijoj su nadležnosti propisi koji uređuju gradnju, preinake i sukladnost plovila, kao i nadzor nad gradnjom i preinakama plovila.

Da li je moguća nabava brodskog generatora i led rasvjete za ribarsko plovilo?

Troškovi nabave svjetla za ribarsko plovilo (npr. rasvjeta palube) i ulaganja u cilju poboljšanja pogonskog sustava plovila nabavom energetski učinkovitih generatora kao što su generatori koji upotrebljavaju vodik ili prirodni plin, mogu biti prihvatljivi u okviru mjere I.8.20. „Zaštita zdravlja, sigurnost i energetska učinkovitost“.

Da li je prihvatljiv trošak nabave opreme za smanjenje ručnog dizanja teških predmeta, nabava kompletnog sustava za podizanje mreža iz mora (motor, pumpa, razvodnik, hidro motor)?

Pod opremom za smanjenje ručnog dizanja teških predmeta koja je prihvatljiva za potporu se smatra oprema i uređaji kao što je na primjer uređaj za dizanje sidra, oprema/uređaj za prijenos težih premeta na samom plovilu (npr. kašeta sa ribom), dok nabava uređaja/opreme/sustava za podizanje mreža nije prihvatljiva jer je izravno povezana sa ribolovnim aktivnostima.

Da li je propisano ograničenje u količini radne i sigurnosne odjeće koja se nabavlja?

Količina takve odjeće nije ograničena

Mjera I.9. “Privremeni prestanak ribolovnih aktivnosti”

Može li u mjeri privremenog prestanka sudjelovati i plovilo koje nema potreban ostvareni broj ribolovnih dana?

Ribarsko plovilo, između ostaloga, mora ispunjavati osnovni uvjet prihvatljivosti koji se odnosi na minimalnu ribolovnu aktivnost od ukupno 120 ribolovnih dana ostvarenih tijekom zadnje dvije kalendarske godine koje prethode godini podnošenja Zahtjeva za potporu. Ribolovni dan podrazumijeva svaki dan kada se obavlja ribolovna aktivnost, a koji je evidentiran sukladno Zakonu o morskom ribarstvu te u skladu sa propisima iz područja dostave očevidnika i/ili izvješća o ulovu u gospodarskom ribolovu.
Točnije, ako plovilo nema ukupno 120 ribolovnih dana ostvarenih u Ribarskoj floti Republike Hrvatske, ono ne ispunjava osnovni uvjet prihvatljivosti za ostvarivanje potpore za privremeni prestanak.

Mjera I.21. “Zamjena motora ribarskih plovila”

Da li je prihvatljiv trošak kupnja vanbrodskog/brodskog motora prije objave Natječaja?

Vanbrodski ili brodski motor se ne može kupiti prije objave Natječaja. Prihvatljiv trošak kupovine vanbrodskog/brodskog motora je tek nakon podnošenja Zahtjeva za potporu

Mjera I.22. “Dodana vrijednost i kvaliteta proizvoda”

Da li je nabava specijaliziranog vozila za prijevoz proizvoda ribarstva prihvatljiv trošak?

Sukladno članku 7. stavku 2. točki b) Pravilnika o provedbi mjere I.22. „Dodana vrijednost i kvaliteta proizvoda“ (NN 124/24), kao prihvatljivi troškovi navedeni su troškovi u okviru ulaganja/aktivnosti koja se provode izvan ribarskih plovila, ali su vezana i provode se s ciljem unaprjeđenja dodane vrijednosti i/ili kvalitete proizvoda ribarskog plovila odnosno ulova, uključujući nabavu radova, roba/opreme i usluga za izravno stavljanje na tržište vlastitog ulova, rukovanje, očuvanje i samostalnu preradu vlastitog ulova, sustave sljedivosti, pakiranje i predstavljanje vlastitih proizvoda. To konkretno znači da je nabava specijaliziranog vozila – hladnjače za korisnike iz sektora gospodarskog ribolova na moru prihvatljiva u okviru predmetne mjere.

Važno je naglasiti kako je nabava vozila vezana za ribarsko plovilo te da je prihvatljivo ulaganje u vozilo ako će isto služiti korisniku iz sektora gospodarskog ribolova na moru koji će predmetnim vozilom prevoziti ulov sa svog ribarskog plovila. Primjerice, nabava vozila u slučaju korisnika koji ne obavljaju gospodarski ribolov, odnosno nisu ovlaštenici povlastice, nije prihvatljiv trošak niti je prihvatljiv takav korisnik.

Koje su obveze i postupanja sa specijaliziranim vozilom za prijevoz vlastitog ulova za koje je ostvarena potpora ako se prodaje plovilo na temelju kojeg je ostvarena potpora za specijalizirano vozilo prije isteka pet (5) godina od zadnje primljene uplate?

Korisnik trajnu materijalnu imovinu koja je predmet potpore između ostaloga ne smije koristiti protivno svrsi za koju je namijenjena najmanje pet godina od zadnje primljene uplate financijskih sredstava. Ako bi korisnik prije isteka toga razdoblja prodao ribarsko plovilo na temelju kojega je ostvarena potpora za vozilo, posebno ako je to jedino ribarsko plovilo korisnika, smatralo bi se da nije ispunio svoje obveze te bi korisnik imao obvezu povrata sredstava, na iznos razmjeran preostalom vremenu do isteka razdoblja od pet (5) godina.

Ako korisnik posjeduje više povlastica odnosno plovila da li se može prijaviti s više plovila ili samo jednim?

U okviru mjere I.22. se Zahtjev za potporu podnosi po korisniku te se može odnositi na više ribarskih plovila.

Mjera II.2. “Produktivna ulaganja u akvakulturu”

Osim uzgoja riba, da li je u mjeri II.2. „Produktivna ulaganja u akvakulturu“ prihvatljivo ulaganje u pecalište?

U mjeri II.2. „Produktivna ulaganja u akvakulturu“ može biti prihvatljivo ulaganje u razvoj (uspostavu) komplementarnih djelatnosti, pod uvjetom da je ista vezana uz osnovnu djelatnost akvakulture. Dakle, komplementarne aktivnosti koje mogu biti prihvatljive su one aktivnosti koje se odnose na temeljno akvakulturno poslovanje kao što je udičarski turizam, usluge akvakulture vezane uz zaštitu okoliša, obrazovne aktivnosti o akvakulturi i slično.

Da li je prihvatljiv trošak opremanja maloprodajnog objekta s opremom kao što su stolovi i stolice, suncobrani i sl. kako bi kupci mogli izravno na lokaciji objekta mogli konzumirati školjkaše?

Pravilnikom za predmetnu mjeru definirano je da je objekt za maloprodaju objekt koji se nalazi unutar uzgajališta, a u kojem se izravno potrošaču prodaju proizvodi akvakulture koje proizvodi korisnik, sukladno posebnim propisima o trgovini. Nadalje, Pravilnikom su kao prihvatljivi troškovi propisani troškovi izgradnje i/ili rekonstrukcije objekata za maloprodaju i/ili troškovi opremanja opremom potrebnom za rad objekta za maloprodaju, uključujući troškove transporta i/ili montaže i/ili ugradnje.

S obzirom da oprema kao što su stolovi i stolice, suncobrani ne podrazumijeva opremu potrebnu za rad objekta za maloprodaju, točnije opremu potrebnu za prodaju proizvoda sa uzgajališta, ista nije prihvatljiva kao ulaganje u maloprodajni objekt.

Međutim, prihvatljiva ulaganja u ovoj mjeri obuhvaćaju i ulaganja u diversifikaciju prihoda poduzeća u području akvakulture putem razvoja komplementarnih aktivnosti, kao što je na primjer ugostiteljska djelatnost/djelatnost pružanja usluge prehrane.

Da li je li prihvatljiv trošak kupnje alata za svakodnevni rad na uzgajalištu, na primjer električni alat kao što su akumulatorski set bušilica, brusilica ili ručni alat kao što je set ključeva?

Pravilnikom za predmetnu mjeru definirano je da oprema u smislu Pravilnika podrazumijeva pojedinačne uređaje, strojeve, procesne instalacije i druge proizvode od kojih se sastoji postrojenje ili su samostalno ugrađeni u građevinu i/ili ostale uzgojne instalacije radi tehnološkog ili drugog procesa kojemu je namijenjena građevina i/ili ostale uzgojne instalacije. Alat za svakodnevni rad  naveden u upitu se ne smatra opremom potrebnom za tehnološki ili drugi proces kojemu je uzgajalište namijenjeno (ne smatra se opremom potrebnom za akvakulturu) te nije prihvatljiv.

Da li je prihvatljivi trošak kupnje pergolara za potrebe uzgoja školjkaša?

Navedeni trošak kupnje pergolara može biti prihvatljiv, kao oprema za uzgoj školjkaša.

Da li je dozvoljeno ulaganje u vanbrodski motor za specijalizirano plovilo za rad u akvakulturi?

Nabava vanbrodskog motora za specijalizirano plovilo za rad u akvakulturi može biti prihvatljiva.

Kakva je procedura ako korisnik nakon prolaska na natječaju, u fazi provedbe, odluči odustati od dijela ulaganja? Primjenjuje li se nekakva financijska korekcija ili može odustati od nekog dijela ulaganja bez financijske korekcije?

Korisnik može odustati od dijela ulaganja nakon odobrenja operacije i dodjele potpore, pod uvjetom da se ne mijenja svrha, namjena i kvaliteta operacije, a što korisnik opisuje i potvrđuje u zahtjevu za isplatu. Međutim, u slučaju kada je korisnik odustao od dijela ulaganja/nije realizirao dio ulaganja, treba, ako je realizirao manje od 50% ulaganja odobrenog Rješenjem o dodjeli sredstava, kod podnošenja Zahtjevu za isplatu dostaviti korigirani poslovni plan kojim se dokazuje ekonomska i financijska održivost realiziranog ulaganja. Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju potom obavlja ekonomske analize odnosno utvrđuje održivost realiziranog ulaganja te se rezultati uzimaju u obzir kod odlučivanja o zahtjevu za isplatu.

Da li zadruga za proizvodnju i izlov ribe i školjkaša može sudjelovati na natječaju i pod kojim uvjetima? Da li zadruga mora imati zaposlenu osobu, te ako da, koje je vremensko razdoblje prije natječaja u kojem osoba treba biti zaposlena? Da li se na zaposlenost gleda po satima rada ili po broju zaposlenih osoba?

Sukladno Pravilniku o provedbi mjere II.2. „Produktivna ulaganja u akvakulturu“, korisnik mora biti nositelj dozvole za akvakulturu ili isto mora biti zadovoljeno do podnošenja Zahtjeva za isplatu. U primjeru iz upita, sama zadruga, kao subjekt s pravnom osobnošću, mora biti nositelj dozvole za akvakulturu (ili navedeno postati do podnošenja zahtjeva za isplatu) te predmetna dozvola mora glasiti na zadrugu. Drugim riječima, ako zadruga nema dozvolu nego ju imaju samo njeni pojedinačni članovi, zadruga se ne smatra prihvatljivim korisnikom.

U dijelu pitanja vezanom za zaposlenu osobu Zadruge, zaposlenost je jedan od kriterija za odabir operacija u okviru predmetne mjere (prilog IV. predmetnog Natječaja) na temelju kojega se mogu ostvariti bodovi, a podaci o zaposlenicima, ovisno o samom ulaganju/operaciji te korisniku, mogu biti relevantni u postupcima utvrđivanja financijske i ekonomske održivosti ulaganja, a kako bi se utvrdilo da li korisnik ima odgovarajuće financijske, administrativne i operativne kapacitete za provedbu operacije. Korisnik navedeno dokazuje kroz Poslovni plan.

Mjera II.7. “Povećanje potencijala akvakulturnih lokaliteta”

Korisniku su iz mjere II.7. odobrena sredstva za aktivnosti građenja i opremanja, a u planu je dinamika podnošenja zahtjeva za isplatu u ratama, radi olakšanja novčanog toka. S obzirom na to da je riječ o aktivnosti građenja koja će se odvijati kroz gotovo čitavo razdoblje provedbe projekta (jedna nabava), može li korisnik podnositi zahtjeve za isplatu u ratama, prema fazama građenja (sukladno troškovniku i građevinskom dnevniku), dakle tijekom same gradnje, prije stavljanja građevine u funkciju? Je li moguće već u početnom dijelu provedbe projekta provesti nabavu opreme kako bi bila dostupna za ugradnju odmah po završetku gradnje, te potraživati sredstva odmah po nabavi, iako oprema još ne bi bila u funkciji?

U skladu Pravilnikom o provedbi mjere II.7. „Povećanje potencijala akvakulturnih lokaliteta“, ako se sredstva potpore isplaćuju u ratama, korisnik dostavlja Zahtjev za isplatu sa sadržanim troškovima dijelova operacije za koje je odobrena potpora, pri čemu dijelovi operacije članka podrazumijevaju pojedine aktivnosti i/ili troškove koji se mogu smatrati zasebnim cjelinama u okviru jedne operacije. Na primjeru građenja, dijelovi operacije koji se mogu smatrati zasebnim cjelinama su faze građenja i troškovi obuhvaćeni privremenim situacijama.

Što se tiče opreme koja je nabavljena i plaćena, ali nije ugrađena, za istu se može podnijeti zahtjev za isplatu i prije stavljanja u funkciju, ali ista mora biti ugrađena i u funkciji prilikom podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu. U protivnome se za takve troškove može pokrenuti postupak povrata sredstava koja su ranije isplaćena.

Dakle, uzimajući u obzir gore navedeno, sve stavke predmeta potpore moraju biti u funkciji i koristiti se u svrhu i namjenu za koju su odobreni za financiranje, do podnošenja konačnog zahtjeva za isplatu, a što se ujedno smatra i završetkom operacije u cijelosti.

Mjera IV.1. “Planovi proizvodnje i stavljanja na tržište”

U slučaju da se subjektu u ribarstvu koji je priznat kao organizacija proizvođača tijekom 2025. godine ukine status organizacije proizvođača, da li je moguće podnijeti Zahtjev za isplatu u okviru mjere IV.1. za prethodnu 2024. godinu (uz odobreno Godišnje izvješće) za troškove koji su nastali i prijavljeni za aktivnosti A i B te djelomično C, dakle bez isplate za troškove ulaganja u dugotrajnu imovinu kroz aktivnost C?

Pravilnikom o provedbi mjere IV.1. „Planovi proizvodnje i stavljanja na tržište“ propisan je korisnik potpore kao organizacija proizvođača ili udruženje organizacija proizvođača koji su priznati sukladno Pravilniku o organizacijama. Također, propisano je kako korisnik trajnu materijalnu imovinu koja je predmet potpore ne smije prodati, koristiti protivno svrsi za koju je namijenjena, dati u najam ili dati na bilo koje drugo raspolaganje i korištenje drugim pravnim ili fizičkim osobama najmanje pet godina od zadnje primljene uplate financijskih sredstava, sukladno članku 55. stavku 5. Zakona o morskom ribarstvu odnosno članku 28. stavku 5. Zakona o akvakulturi

Nadalje, Zahtjev za isplatu podnosi korisnik kojemu je odobrena potpora, te isti treba biti priznata organizacija proizvođača pri podnošenju Zahtjev za isplatu. Također, propisano je kako se Zahtjev za isplatu podnosi u godini „n+1“ za troškove nastale u godini „n“, a koji su obuhvaćeni odobrenim Godišnjim izvješćem za godinu „n“.

Zaključno, ako organizacija proizvođača ispunjava uvjete i pri podnošenju Zahtjeva za isplatu ima status priznate organizacije proizvođača te odobreno Godišnje izvješće za 2024. godinu, ne postoje zapreke za podnošenje Zahtjeva za isplatu u smislu troškova nastalih u okviru plana proizvodnje i stavljanja na tržište za 2024. u okviru aktivnosti A, B i C koji ne uključuju trajnu materijalnu imovinu.

Također, korisnik je dužan poštivati obvezu iz članka 6. stavka 1. Pravilnika, točnije dužan je djelovati u skladu s uvjetima iz članka 5. stavaka 3. do 5. Pravilnika tijekom cijelog razdoblja provedbe operacije i tijekom pet godina nakon konačne uplate sredstava korisniku.

Mjera IV.3. “Stavljanje na tržište proizvoda ribarstva i akvakulture”

Da li je prihvatljiv trošak certificiranja i recertificiranja proizvoda akvakulture?

Prihvatljivi troškovi uključuju prvu certifikaciju kao i recertifikaciju, u okviru aktivnosti promicanja kvalitete i dodane vrijednosti.

Da li je u mjeri IV.3. prihvatljiv trošak nabave specijaliziranog vozila - hladnjače?

Trošak nabave specijaliziranog vozila – hladnjače nije prihvatljiv u okviru mjere IV.3.

Mjera IV.4. “Prerada proizvoda ribarstva i akvakulture”

Korisnik se planira prijaviti na Natječaj u okviru mjere IV.4. "Prerada proizvoda ribarstva i akvakulture" za u nabavku/opremanje specijaliziranog vozila. S obzirom da korisnik još ne ostvaruje prihode te pogon za preradu još nije stavljen u upotrebu, da li bi navedeno predstavljalo prepreku za prijavu na Natječaj?

Pravilnikom o provedbi mjere IV.4. „Prerada proizvoda ribarstva i akvakulture“ propisano je kako za ostvarivanje potpore mora bit ispunjen uvjet da korisnik mora biti subjekt u poslovanju s hranom sukladno posebnom propisu koji je korisnik odobrenog objekta za preradu proizvoda ribarstva, ili isto mora biti zadovoljeno do podnošenja Zahtjeva za isplatu.

Također, Pravilnikom je predviđena prihvatljivost korisnika početnika, pri čemu je korisnik početnik korisnik koji tek počinje obavljati djelatnost prerade proizvoda ribarstva i akvakulture odnosno koji nije subjekt u poslovanju s hranom koji obavlja preradu proizvoda ribarstva i akvakulture u objektu odobrenom za preradu proizvoda ribarstva prema propisima koji uređuju poslovanje s hranom životinjskog porijekla u trenutku podnošenja Zahtjeva za potporu.

Što se tiče prihoda, isto se između ostaloga koristi za provjeru financijske i ekonomske održivosti, te korisnik početnik (koji još ne ostvaruje prihode) održivost treba dokazati na drugi način, dostavom dokumentacije koja je propisana za korisnika početnika kao obvezna dokumentacija.

Svoje upite vezane za provedbu mjera u okviru Programa za ribarstvo i akvakulturu možete poslati na eufondovi.ribarstvo@mps.hr